DO PROFESIONÁLNEHO VYBAVENIA KUCHYNE SA OPLATÍ INVESTOVAŤ

 DO PROFESIONÁLNEHO VYBAVENIA KUCHYNE SA OPLATÍ INVESTOVAŤ

 

„Nedá sa“ pre nich neexistuje. Keď rozbiehali svoju firmu s gastro vybavením, chodili po večeroch montovať zariadenia s blickami a so skrutkovačom. Dnes majú dve spoločnosti a zamestnávajú dvadsať ľudí. René Kotlas a Rado Skurčák neskončili iba pri predaji špičkovej techniky pre reštaurácie a bary, ale pomáhajú aj slovenskej gastronómii. Podporujú mladé talenty, Slovenský zväz kuchárov a cukrárov, a na technológiách z ich ponuky sa varí na súťažiach po celom Slovensku. Podľa čoho by ste si mali vybrať zariadenie do svojho podniku a čo by nemalo chýbať v žiadnej dobrej kuchyni?

Aká bola vaša cesta k predaju vybavenia do profesionálnych kuchýň?

Rado: Obidvaja sme začínali v hoteli. V gastronómii sme prakticky celý život, už odmalička sme sa pohybovali v tomto prostredí. Postupne sme vyštudovali hotelové školy a vyskúšali si toto remeslo vo svete. Keď sme sa vrátili na Slovensko, zistili sme, že v oblasti gastro vybavenia je diera – máte problém získať spoľahlivého partnera. Mali sme predstavu, ako to chceme robiť, a tak sme začali predávať. Túžili sme sa stať spoľahlivými partnermi pre kuchárov, reštaurácie či podniky. Bolo to v dobe, keď sme začali spoločne podnikať v jednom koktail bare. Po roku plnom nočného života a párty sme si povedali dosť a ocitli sa na križovatke: ideme spoločne podnikať ďalej, alebo sa vydáme každý vlastnou cestou?

AZ Gastro

René: Ja som mal skúsenosti s predajom už predtým. Hoci som pracoval ako kuchár, popritom som si založil maličký e-shop, kde som predával gastro techniku. Bol to iba taký doplnok na privyrobenie si. Objednávka prišla raz za čas, kde tu, čo tu. Nakoniec padlo rozhodnutie, že poďme naplno rozvíjať práve toto. Dali sme do toho všetky svoje skúsenosti aj osobný prístup. Potom sme riešili, čím sa chceme odlíšiť. Sme z fachu a vieme, ako kuchynské zariadenia fungujú, na čo by si zákazník mal dávať pozor, podľa čoho vyberať. Aj názvom AZ Gastro sme chceli naznačiť, že u nás najde podporu už od samotného plánovania projektu až po komplexné vybavenie. Práca nás baví, veľa vecí robíme navyše a máme radosť z toho, že môžeme pomôcť slovenskej gastronómii. Aspoň v rámci našich možností.

AZ Gastro

Rado: Začínali sme v obývačke na malom laptope, dnes máme dve firmy a dvadsať zamestnancov. Je to hlavne o prístupe. Dali sme do toho všetko, posledné peniaze aj všetku energiu. Či to bol sviatok, piatok, nočná práca, nikdy sme nepovedali nie, nedá sa, neviem. Vždy to bolo: „Áno, skúsime, vybavíme, dohodneme sa.“

René: Nikdy nehovor, že to nejde, povedz radšej, že to nevieš alebo že sa ti nechce. Keď nám povie zamestnanec, či už v kuchyni, alebo v kancelárii, že sa to nedá, okamžite sa mu snažíme ukázať, ako to ide.

AZ Gastro

Máte prvý a zrejme aj jediný interaktívny showroom svojho druhu na Sloven­ sku. Ako funguje?

René: Všetko, čo je vystavené, je možné vyskúšať – máme tu kuchynské a barové štúdio. Tieto stroje sa používajú a záujemca ich môže otestovať priamo v akcii. Organizujeme tu aj live eventy, chodí k nám trénovať juniorský národný tím kuchárov, máme tu rôzne školenia, majstri z odborných škôl sem prichádzajú vyskúšať si nové techniky a trendy.

AZ Gastro

AZ Gastro

Rado: U nás sa technika využíva nielen na prezentáciu zákazníkom, ale plní svoj účel. Aj preto na tomto vybavení vidieť, že sa na ňom skutočne varí. Vo väčšine showroomov majú techniku vystavenú, no zapojená nie je. Razíme filozofiu „vyskúšaj si, ako to funguje“, a nie „pozri sa, ako to vyzerá“. Veď ktorý kuchár nevie, ako vyzerá konvektomat alebo sporák?

Neostalo to však iba pri interaktívnom showroome, podporujete tiež slovenskú gastronómiu a mladé talenty.

Rado: Chceme, aby ľudia videli náš tovar v akcii. Tým, že v ponuke máme mnoho (na Slovensko) unikátnych vecí, tak sú tieto vzorky žiadané. Spoločne so značkou Fagor sme technologickým partnerom Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov pre oblasť technológií.

AZ Gastro

René: Zabezpečujeme všetky významné kuchárske súťaže, robíme to bez nároku na honorár, berieme to ako podporu zväzu. Na tieto podujatia vozíme technológiu na vlastné náklady – od Košíc cez Banskú Bystricu až po Bratislavu. V minulosti sa na súťažiach používala zastaralá technológia. Povedali sme si, že to chceme zmeniť a začali sme voziť na súťaže profi techniku, aby naši talentovaní kuchári mali podmienky na európskej úrovni.

Technika dokáže prispieť k lepšiemu gastro zážitku. Čo by nemal zanedbať za­ čína júci podnikateľ?

René: Nie je to úplne technická vec, no rozhodne koncept. Ten je kľúčový, od neho sa všetko odvíja. Ak sa niekto rozhodne robiť najlepšiu pizzu, potrebuje kvalitnú pizza pec. Ak chce pripravovať delikátne steaky, potrebuje najviac investovať do grilu. Čiže z konceptu vyplývajú technológie, do ktorých sa oplatí investovať, lebo budú najviac využívané. A pri nich neodporúčam vôbec šetriť.

AZ Gastro

Rado: Práve rozpočet býva častým problémom začínajúcich podnikateľov. Často sa stretávame s dvoma prípadmi, buď má majiteľ celkovo nízky rozpočet, alebo sa rozhodne väčšiu čiastku investovať do interiéru. Pritom práve kuchyňa tvorí srdce podniku, je určujúca pre kvalitu a efektivitu. Samozrejme, technika slúži iba na to, aby pomohla kuchárovi k splneniu jeho cieľa, jeho vízie. Neexistuje zariadenie, do ktorého nasypete ingrediencie a vypľuje vám upečený chlieb plnený medvedím cesnakom. Na tom istom zariadení vám dvaja rozdielni kuchári urobia dve rozdielne jedlá. Keď dáte zlého jazdca na „najsilnejšiu motorku“, neznamená to, že automaticky vyhrá GP.

AZ Gastro

René: Zásadné pri zariaďovaní je tiež plánovanie. To je základ podnikania. Máte víziu a viete, čo chcete reálne robiť. Podnikať bez plánovania sa asi ani nedá.

Veľa ľudí si pri zariaďovaní reštaurácie povie, že nepotrebuje profesionálne vy­bavenie a radšej siahnu po lacnejšom variante. Oplatí sa investovať?

René: Rozhodne odporúčame nešetriť a investovať do toho, čo je pre váš podnik najdôle- žitejšie. Zamerať sa na dostatočný výkon, kvalitu materiálov, aby to naozaj zvládalo to, čo potrebujete, a bolo dobré. Potom tá investícia do vedľajších technológií nemusí byť taká vysoká ako do tých primárnych.

AZ Gastro

Rado: Napríklad do školskej jedálne nebudeme tlačiť konvektomat, ktorý je topka, alebo najvyššiu verziu Fagoru, keď vieme, že tam trištvrte funkcií nebude nikto nikdy používať. Pri konvektomate v reštaurácii je to zase iné. Keď budem chcieť robiť techniky sous-vide, fritovanie, nočné varenie, multi tray, tam, naopak, budeme odporúčať, aby si záujemca vybral stroj v najvyššej výbave.

AZ Gastro

Reného Kotlas a Rada Skurčáka z AZ Gastra, stretnete aj na (ne)konferencii Gastrolove 19.9.2019.

Lítsky kúpite tu.

Text: Kávičkári

Foto: (ne)učebnica Gastrolove 

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Portál Kávičkári.sk vznikol v roku 2011 ako priestor pre všetkých nadšencov a milovníkov pôžitkov - dobrej kávy, jedla, zaujimavých miest a podujatí. Počas desaťročia pôsobenia priniesol stovky zauijímavých informácii, v ktorých sa rozoberala káva, slovenské pražiarne kávy, výrobcovia produktov, majitelia a prevádzkovatelia reštaurácii, šéfkuchári, ale i pomoc celému segmentu HoReCa.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články