papaya-pos-pokladnicny-system

Komplikácia menom eKasa: Ako sa z nej „nezblázniť“?  

 

Minulý týždeň bol schválený posun prechodu na tzv. eKasu na 1. januára 2020, a mnohým podnikateľom tak zo srdca odpadol veľký kameň. Keďže eKasa sa týka aj gastronómie, o príčinách a dôsledkoch jej posunu sme sa pozhovárali so Zuzanou Vojtekovou, riaditeľkou spoločnosti Papaya POS, ktorá poskytuje inovatívny online pokladničný systém práve pre tento segment.  

Vráťme sa na začiatok: Čo vlastne je eKasa? Je vôbec potrebná?

V skratke ide o technickú zmenu spôsobu, akým podnikatelia evidujú hotovostné tržby pre účely daňovej kontroly. Doteraz sa evidovali čisto „lokálne“, na tzv. fiskálnej pamäti registračnej pokladnice, pomocou ktorej obchodníci vystavujú zákazníkom účty. Ekasa znamená, že k tomuto pribudla nutnosť odoslať informáciu o prijatí tržby okamžite aj na centrálny server Finančnej správy. Pri daňových kontrolách tak bude možné overiť, či sa tržby, ktoré podnikateľ priznáva, zhodujú s údajmi, ktoré im už online odoslala jeho pokladnica. Podľa Finančnej správy by sa tak malo efektívnejšie zabrániť kráteniu DPH.

Pre podnikateľov to znamená, že ich pokladnica po novom musí byť pripojená na internet a zároveň musí byť schopná komunikovať so serverom Finančnej správy. V praxi teda musia svoju pokladnicu buď aktualizovať, alebo, ak to jej výrobca neumožňuje, si musia si zaobstarať novú.

Prijímanie novej legislatívy rozruch príliš nebudilo. Prečo už vtedy nik neupozornil na to, že stanovené termíny nie sú realistické?

Nový zákon bol prijatý koncom minulého roka. Tradiční dodávatelia doň prelobovali zachovanie obdoby fiskálnej pamäte pokladníc (po novom tzv. „chránené dátové úložisko“). Nadobudli tým zrejme pocit, že ich trhové pozície sú ochránené, a tak zákon ani jeho termíny nekomentovali. Podnikateľom cez servisné strediská predpredali aktualizačné balíky na ich staré pokladnice, a tí tak verili, že novú povinnosť určite splnia za relatívne znesiteľný peniaz. Na masívne protesty nebol dostatočne silný impulz.

Papaya Pos

Čo sa zmenilo?

Už v marci bolo jasné, že to nepôjde ako po masle. Pre začínajúcich podnikateľov totiž nová legislatíva platí už od 1.4. – k tomuto termínu však na trhu nebolo fyzicky dostupné jediné riešenie, ktoré by prešlo certifikáciou zo strany Finančnej správy. Nové prevádzky tak boli nútené hľadať okľuky, ako by ešte mohli fungovať po starom – napr. pod hlavičkou staršej s.r.o., ktorá už niekedy nejakú pokladnicu mala registrovanú a tým pádom sa jej eKasa týkala až od 1.7. – alebo sa museli uspokojiť s tzv. virtuálnou pokladnicou. To je štátom ponúkané riešenie nahrádzajúce registračné pokladnice, avšak jeho funkcionalita je veľmi obmedzená, a hodí sa tak najmä pre tých, čo prijímajú hotovosť iba občasne.

Zazneli však argumenty, že aktuálne je k dispozícii viac ako 30 rôznych eKasa riešení a je z čoho vyberať.   

V uplynulých mesiacoch naozaj získali certifikáciu viaceré riešenia, iba zlomok z nich však cieli na podnikateľov s jednou – dvoma prevádzkami. Mnohé z nich sú riešeniami dodávateľov reťazcov, ktorí ich nedávajú do voľnej distribúcie. Malí obchodníci navyše pod tlakom už často záväzne predobjednali aktualizácie svojich pokladníc od tradičných výrobcov, a tak sa logicky nehrnuli do nákupu komplet nového HW za stovky či dokonca tisíce eur, a prípadne aj s tým spojenej zmeny pokladničného softvéru. Tradiční výrobcovia  však okrem „tlačítkových“ pokladní nestihli svoje riešenia scertifikovať do dnešného dňa.

Legislatíva sa mení a definitívny prechod na eKasu sa de facto posúva až na 1.1.2020. Verejné diskusie, ktoré posunu predchádzali, však zanechali tak trochu trpkú pachuť. Je eKasa z pohľadu podnikateľa naozaj len problém, s ktorým sa treba vysporiadať?

Obavy, ktorými si podnikatelia prešli, keď nevedeli, či budú schopní dodržať stanovené termíny, určite eKase na reputácii nepridali. Je to však trochu nefér, pretože odhliadnuc od komplikovanejšieho začiatku, eKasa podnikateľom v skutočnosti prináša i nezanedbateľné výhody.

Vznikli a vznikajú nové pokladničné riešenia s cenovo dostupným hardvérom, ktoré prinášajú široké spektrum užitočných funkcií i menším prevádzkam, ktoré sa doteraz museli uspokojiť so spomínanými “tlačitkovými“ ERP. V Papaya POS sme sa možnosť zlacniť našim klientom HW rozhodli využiť naplno. To prináša výhody nielen novým, ale aj naším „starým“ klientom – ak by sa im napr. pokazila fiskálna tlačiareň, novú od nás dostanú už za 150 – 200 eur miesto doteraz obvyklých 400.

Nový zákon tiež výrazne zjednodušuje administratívu. Napríklad uviesť novú pokladnicu do prevádzky je omnoho ľahšie ako v minulosti. Už k tomu nie je potrebná osobná registrácia na daňovom úrade a ani nie je nutné platiť desiatky eur za tzv. „fiskalizáciu“ certifikovanou servisnou organizáciou. Najmä menšie prevádzky s jednoduchšími nárokmi si teraz môžu nové riešenie doslova objednať poštou, zapojenie zvládnu úplne sami.

Odpadáva tiež nutnosť každý deň tlačiť a odkladať denné uzávierky alebo viesť si pokladničnú knihu. Skrátka, tých výhod je viacero – podnikatelia by o nich mali vedieť, aby ich dokázali využiť.

Čo by ste teda podnikateľom poradili – ako majú s predĺžením termínu prechodu na eKasu naložiť?

Určite by nemali zabudnúť požiadať o tzv. kód ORP /pozn. red. – kód pre Online Registračnú Pokladnicu/ pre všetky pokladnice, ktoré plánujú „po starom“ používať aj po 1.7. 2019. Toto je nutné stihnúť do 30. júna, teda do konca tohto týždňa – v opačnom prípade sa podnikateľ vystaví riziku pokuty zo strany Finančnej správy. Toto je jediná podmienka odkladu prechodu na eKasu. O kód ORP sa žiada online cez portál Finančnej správy a zaberie to iba pár minút. Rozhodne preto odporúčam neotáľať a túto jednoduchú povinnosť si splniť včas.

Tiež by som radila, aby tí, ktorí majú k dispozícii aktualizačný balík alebo si vyhliadli už dostupné eKasa riešenie, neodkladali ich fyzickú inštaláciu do decembra. Ako je totiž zvykom, na poslednú chvíľu si to odložia mnohí, a problém s nedostatkom pokladníc či technikov na ich inštaláciu sa iba „odsunie“ na december.

Máte aj nejakú špeciálnu radu konkrétne pre oblasť gastronómie?   

Pre tých, ktorí sú so svojou pokladnicou či pokladničným systémom spokojní, je určite dobrá správa, že majú čas bez pokuty počkať, kým im aktualizácia ich pokladne bude reálne fyzicky dodaná, resp. kým tradiční výrobcovia získajú certifikáciu na už predobjednanú aktualizáciu.

Papaya Pos

A tí, čo spokojní nie sú?

Na trhu sa vďaka posunu termínov určite objavia ďalšie cenovo dostupné riešenia, ktoré môžu byť zaujímavejšie ako to, čo podnikatelia doteraz využívali.

Napríklad v Papaya POS sme integrovali jedno z už certifikovaných eKasa riešení, a náš pokladničný systém tak teraz dokážeme klientom ponúknuť s kompletným hardvérovým balíkom už za 250 eur, a to bez akejkoľvek viazanosti.

Podnikateľ tak nezaplatí viac ako za aktualizačný balík k starej pokladni – dokonca menej ako by zaplatil za obyčajnú „tlačítkovú“ pokladňu – a získa moderný a ľahko ovládateľný gastro systém s množstvom užitočných funkcií. Tie mu ušetria mnoho času na pľaci aj v administratíve a ešte mu pomôžu predaj aktívne riadiť na základe dát, ktoré má v prehľadnej forme neustále k dispozícii online.

Čo podnikatelia s už predplatenou aktualizáciou – nemajú tak trocha zviazané ruky?

Z nášho pohľadu je prístup dodávateľov, ktorí neváhali vybrať predplatné za aktualizácie, ktoré nakoniec neboli schopní dodať v súlade s legislatívou, značne neseriózny. Ak by posun eKasy neprešiel, ich klienti by mali vážny problém. Ešte pred týždňom tento scenár reálne hrozil.

Existuje pre nich nejaké riešenie?

My podnikateľom, ktorí na predplatené riešenia pristúpili, ponúkame pri prechode na Papaya POS odpustenie poplatku za prvých 6 mesiacov používania nášho pokladničného systému. Tým im vykompenzujeme ich výdaj na záväznú objednávku aktualizačného balíka, pričom túto sumu môžu od pôvodného dodávateľa za nesplnenie zmluvného záväzku naďalej vymáhať. Prechodom na náš systém sa okrem iného zbavia nutnosti pravidelných servisných prehliadok, ktoré sú samozrejme spoplatnené.

Servisné strediska vo vašom prípade teda nebudú potrebné?

Nie, nová legislatíva umožňuje pokladne uvádzať do prevádzky aj „servisovať“ ich bez účasti tzv. certifikovanej servisnej organizácie.

Nesnažím sa však naznačiť, že by „servisáci“ neboli pre klienta prínosom. Sami na spoľahlivú podporu a servis kladieme veľký dôraz, a s vybranými servisnými strediskami spolupracujeme, aby sme v prípade potreby dokázali klientovi pomôcť i priamo v mieste jeho prevádzky.

Nestotožňujeme s a však s politikou každoročných povinných servisných prehliadok, ktoré tradiční výrobcovia pokladní vyžadujú iba z dôvodu, aby si servisných partnerov dokázali udržať aj ako distribučný kanál. Rovnakým príkladom sú aj typicky premrštené ceny pokladničných zariadení, kde vysoká marža slúži práve na pokrytie nákladov na širokú sieť servisných (a distribučných) centier. My sme zástancom reálnej hodnoty za peniaze – klient by mal platiť iba za službu, ktorú reálne potrebuje.

Papaya Pos

Papaya POS nájdete aj na facebooku a na webe.

Text: Kávičkári

Foto: Ondrej Bobek

Facebook Comments

Mohlo by sa vám páčiť