jaroslav orgoň

Chorobou gastronómie je zvyk

Človek, ktorý pozerá na procesy v gastronómii ako chirurg na röntgenový snímok. Tam, kde my laici vidíme svetlé šmuhy na čiernej priesvitke, on vidí neduhy, rezervy a zlepšenia.  Svojím prístupom a riešením búra mýty v chode reštauračného biznisu. Tvorca softvéru Mobilný čašník a konateľ firmy Abiset, Jaroslav Orgoň.

 

Počas nášho stretnutia v Dobre&Dobré, ktorá fičí na jeho softvéri, vypije najmenej päť káv a stále srší energiou. Ako správny ítečkár má pred sebou tablet a smartfón. Laptop má decentne pripravený v elegantnej taške pri stole. Pokým fotograf hľadá vhodný záber, on zvláda námietky a otázky na telo s detailnou argumentáciou doplnenou o príklady z vlastnej praxe.

 

Ste kávičkár? Chodíte rád do reštaurácií a kaviarní?

 

Som kávičkár a do reštaurácií chodím rád a pomerne pravidelne.

 

orgoň zavolaj čašníka

 

Dokážete sa ešte posadiť do reštaurácie a pozerať na personál a procesy ako bežný hosť?

 

Áno, ale nesmie sa stať niečo, čo upúta moju pozornosť. Keďže som detailista, stáva sa to málokedy. Ak sú však služby akceptovateľné aj s chybičkami, nie som hejter, správam sa ako bežný zákazník. Žiadnu reštauráciu nevlastním, ale pomáhal som rozbiehať toľko podnikov a strávil som s majiteľmi, zákazníkmi a s odborníkmi z branže toľko času, že viem, ako to má vyzerať a čo gastronómia potrebuje. Mnohé rezervy v kvalite služieb, ktoré vidím ako hosť, dokážeme elegantne riešiť práve naším reštauračným systémom. Napríklad platenie účtu. Jedna z najjednoduchších funkcií známa aj ako „Zavolať obsluhu“, ktorá je v ňom dostupná zdarma. Povedzme, že by som si teraz chcel vypýtať účet. Nemusím mávať na čašníčku, stlačím na svojom smartfóne príslušné tlačidlo v aplikácii a pokračujeme v debate. Medzitým ona prinesie účet.

 

Ako ste sa vlastne dostali k vytváraniu softvéru pre gastronómiu?

 

Vyše deväť rokov vytvárame softvér pre maloobchod vrátane skladového hospodárstva, ktoré je veľmi podobné tomu v gastronómii. Vstupy do softvéru sa zvyčajne realizujú cez klávesnicu a myš, čo je pri stovkách až tisíckach položiek na sklade či v obchode veľmi efektívne. Postupne však vyvstala požiadavka prejsť na dotykové aplikácie, tzv. POS systémy (point-of-sale, miesto predaja). iKelp POS Mobile alebo Mobilný čašník ponúkame už štyri roky a rozšírili sme ho okrem obchodného aj o reštauračný režim. Takto sme vlastne vkročili do gastronómie. O riešenie okamžite prejavili záujem reštauračné prevádzky.

 

zavolaj čašníka

 

Zvládajú klienti inštalovať systém? Predsa len ich biznisom sú gastronómia a služby.

 

Kto dnes zvládne zriadiť si konto na Facebooku, dokáže zvládnuť aj náš systém. Softvér je intuitívny, celý na cloude a teda prístupný cez internet. Netreba žiadne inštalačné DVD. Stačí sa zaregistrovať na stránke a vlastne hneď môže využívať objednávky, pridávať stoly, miestnosti. Keďže vyvíjame softvér pre konkrétnu skupinu zákazníkov, vieme, čo potrebujú, vieme odstrániť alebo doplniť funkcionality. Klient si môže určiť, aké funkcionality v systéme chce alebo potrebuje a tie mu sprístupníme. Ponúkame nástroj pre denno-dennú prácu, žiaden módny výstrelok. Ak klient vojde do častí softvéru, ktoré nevyužíva, otvárajú sa mu jednoduché návody a videonávody. Zaškolenie s ich pomocou do predajnej časti systému je otázkou 5-10 minút. Skladové hospodárstvo vyžaduje isté znalosti a chvíľu trvá vytvorenie bázy kariet. I tu však máme bohatú zásobu preddefinovaných skladových kariet v katalógu. Dokonca aj s ponukou alternatív k už nahraným položkám. Takisto evidencia alkoholu a colných výkazov je elegantne vyriešená, softvér všetko sleduje, od otvorenia fľaše až po jej spotrebu. Prepojenie pokladnice s naším systémom je drobný technický úkon. Obsahuje autodetekciu na všetky najpoužívanejšie pokladnice. Zvládne to i troška technicky zdatnejší klient alebo to  prenechá servisnej organizácii. Chceme, aby sa klienti venovali tomu, čo vedia najlepšie. Gastronómii. My sa takisto prioritne zaoberáme vývojom softvéru a jeho realizáciu a inštaláciu zabezpečujeme cez vybudovanú sieť dôveryhodných partnerov.

 

Za posledné obdobie sa objavilo niekoľko start-upov a riešení pre reštaurácie. Aké sú prednosti vášho riešenia oproti nim?

 

Náš softvér zahŕňa všetky funkcionality pod jednou strechou, na ktoré bežne by ste inak potrebovali niekoľko nezávislých aplikácií, čo je logicky finančne a časovo náročné a vyžaduje si to vkladanie a uchovávanie údajov vo viacerých nezávislých systémoch. Prípadne aj zložitú synchronizáciu. iKelp POS Mobile je dostupný aj zdarma alebo len za pár desiatok eur v závislosti od veľkosti prevádzky. Možné to je vďaka princípu zdieľania prostriedkov: jeden server vedia využiť stovky zákazníkov. V prevádzke sa využíva bežný hardvér – smartfóny, prípadne smart hodinky a pokladničný systém prevádzky. Prednosťou je určite užívateľské rozhranie, ktoré neustále testujeme s ľuďmi, ktorí vidia systém prvýkrát. Takzvané rýchle voľby generujeme podľa najpredávanejších položiek. Automaticky a intuitívne. Rôzne kroky sú vytvárané v logickej nadväznosti. Napríklad ak zákazník chce zaplatiť, systém uzatvorí účet a generuje medzisúčet – obsluha nemusí hľadať a vyberať práve požadovanú funkciu. Snažíme sa mať dostupnú funkcionalitu vtedy, keď ju používateľ prirodzene očakáva. Systém je veľmi tvárny, napríklad namiesto QR kódov môžete použiť na stoly aj NFC tagy (near field communication, komunikácia na krátku vzdialenosť). Zákazník nemusí teda skenovať kód cez fotoaparát telefónu či tabletu, ale iba prístroj priloží na tag.

 

zavolaj čašníka

 

Chápu váš softvér ľudia v gastronomickej branži ako nástroj alebo ako bič na personál?

 

Majiteľ prevádzky zvyčajne chce, aby nemal zbytočné problémy a aby dosahoval zisk. Ak sú splnené obe podmienky, personál môže používať pero a papier alebo si objednávky zapamätať. Kritériom číslo jeden pre personál je zasa maximum práce s minimom vynaloženej energie. Ak ale majú zamestnanci v procesoch chaos, objednávky meškajú, zabúdajú evidovať položky, skladové zásoby nekorešpondujú so skutočnosťou, majiteľ aj personál zisťujú, že potrebujú nástroj. Práve náš Mobilný čašník vnáša do reštaurácie alebo kaviarne poriadok, čo ocenia najmä počas špičky. Čašníci zadávajú objednávku už od stola, za chodu, urýchľuje sa tak objednávanie aj inkasovanie. Odpadáva nutnosť behať k počítaču, zvyčajne k baru, ušetria aj niekoľko ciest do kuchyne. O to viac času môžu venovať hosťom. Čiže „bič na personál“ je predsudok. Mýtus. Je to skutočne nástroj, ktorý pomáha ušetriť prácu, predchádza prešľapom v objednávkach a mankám v sklade.

 

Spomínate, že je to mýtus. S akými ďalšími mýtmi a predsudkami sa stretávate?

 

Zrejme najčastejší argumentom je veta: „Čo ak vypadne internet?“ Nuž, iste nebudeme namiesto e-mailov posielať poštové holuby. Celé riešenie je na cloude a k záložným súborom je možné sa pripojiť aj cez mobilný internet. Aktualizácie riešime naraz v dátovom centre, klienta nijako neobmedzujú. Prečo služby Spotify alebo Deezer dnes používajú milióny ľudí? Nemajú obavu, že prídu o svoje playlisty alebo obľúbené skladby. Vedia si ich vyhľadať, prehrať na desktope, tablete alebo smartfóne. Kedykoľvek a kdekoľvek. Argument s výpadkom internetu používajú ľudia, ktorí s aplikáciami nemajú skúsenosť a bránia sa zmene. Paradoxne tak náš najväčší konkurent a zároveň choroba gastronómie je zvyk. Ďalším zvykom je duplicitné nahadzovanie položiek.  Ak sa položky dajú zadať na jednom mieste, načo ich zadávať viackrát? Napríklad obedové menu zadá manažér iba raz v našom rozhraní a objaví sa na webe reštaurácie, na Facebooku, v e-mailoch aj v aplikácii cez QR kód. Všetko v reálnom čase.

 

jaroslav Orgoň

 

Čo prináša reštauračný systém pre hostí?

 

Odpoviem protiotázkou? Ste na Facebooku, máte e-mail a smartfón? Dnešný zákazník vidí na webe alebo Facebooku recenzie, vidí fotografie a rozhoduje na základe nich o návšteve tej-ktorej prevádzky. Zabehnuté podniky majú istý počet zákazníkov, ktorý sa pri používaní iKelp POS Mobile preukázateľne navýši v závislosti od prístupu personálu a manažmentu. Podstatné však je, že sa zvýši produktivita, kvalita obsluhy a z dlhodobého hľadiska aj imidž prevádzky. Zákazník vidí, kto ho obsluhuje, môže hodnotiť personál, môže fotiť a hodnotiť pripravené pokrmy a nápoje. Softvér je zároveň marketingový nástroj, ktorý slúži na zlepšenie vzťahu so zákazníkmi. Vieme implementovať do softvéru aj vernostný systém. Registrovaný zákazník si vie na diaľku dobiť kredit, vie si objednávať, platiť kreditom. Majiteľ vidí štatistiky viazané na správanie hostí. Má k reportom a štatistikám vzdialený prístup. Z pohľadu hostí je určite rozdiel medzi kaviarňou, kde od žiadosti o účet po jeho vystavenie prebehne 7 sekúnd, ako keď to trvá 7 minút. Vyťaženie stolov je vidno najmä počas špičky, napríklad počas obedového menu. No a samozrejme sa to odrazí na obrate.

 

Jaroslav Orgoň

 

 

Ak budú všetci zákazníci a personál využívať smartfóny, nevytratí sa z gastronómie osobný kontakt?

 

Zákazníkom dávame slobodu výberu. Nemusia si objednávať iba zoči-voči čašníkovi, ale môžu. Systém je ideálny aj pre handicapovaných (sluchovo, rečovo) prípadne pre cudzincov. V praxi sú navyše čašníci nastavení tak, že idú k prichádzajúcim hosťom a už obslúženým stolom nevenujú takú pozornosť. Napríklad pri platení nie je potrebný až tak osobný a vrelý prístup. Vezmite si vyťaženie stolov. Ľudia pri nich sedia, aj keď už nechcú sedieť, ale musia. Lebo čakajú na čašníka a na účet. Pritom je tam potenciál obslúžiť väčší počet zákazníkov. Dnes vieme, že určité funkcionality iKelp POS Mobile sú pre gastronómiu, zvlášť slovenskú, atypické. Ľudia ich spočiatku neočakávajú, postupne si však na ne zvykajú a trh ich prijíma. Chceme dosiahnuť to, aby mal čašník viac slobody, viac sa venoval hosťom, vhodne kombinoval osobný  prístup a aplikáciu.

 

 

Text: Juraj Púchlo

Foto: Ondrej Bobek

 

Facebook Comments

Mohlo by sa vám páčiť